سفارش تبلیغ
صبا ویژن
ای مردم! بدانید که کمال دین جستجوی دانش و عمل به آن است. [امام علی علیه السلام]
شهدای غریب
 RSS 
خانه
ایمیل
شناسنامه
مدیریت وبلاگ
کل بازدید : 96874
بازدید امروز : 0
بازدید دیروز : 4
  • جذب اساتید سکولار در دانشگاه آزاد

  • نویسنده : محسن نیکنام:: 89/6/16:: 5:55 عصر
    عباس سلیمی نمین با اشاره به بحث اسلامی کردن دانشگاه‌ها اظهار داشت: ایجاد تحول در دانشگاه‌ها، از ابتدای انقلاب همواره یکی از بحث های جدی بوده و تأکیدات امام راحل و رهبر معظم انقلاب هم موید ضرورتی است که در دانشگاه‌های وجود دارد.

    وی افزود: فقط دانشگاه‌های ما سکولار نیستند، بلکه کسانی که در حوزه‌ها بحث جدایی دین از سیاست را مطرح می کنند نیز سکولارند.

    مدیر مرکز مطالعات و تدوین تاریخ ایران با اشاره به تأکیدات موجود برای اسلامی کردن دانشگاه تصریح کرد: این مسئله قطعا منحصر به دانشگاه نیست و کاستی هایی که در مباحث فکری وجود دارد هم در دانشگاه و هم در حوزه بشدت خودنمایی می کند.

    سلیمی نمین گفت: این که دانشگاه نمی تواند نیازهای یک حکومت دینی را برطرف کند و تولیدات اندیشه ای متناسب با یک حکومت دینی داشته باشد یکی از نقص های جدی آن حکومت است؛ البته در حکومت دینی نیازهایی وجود دارد که حوزه باید آنها را پشتیبانی کند.

    وی اظهار داشت: اگر در دانشگاه ها تولید اندیشه صورت گیرد، این امر در حوزه نیز تأثیرگذار خواهد بود و چنانچه در حوزه تولید اندیشه شود، قطعا در دانشگاه هم تأثیر خواهد داشت.

    مدیر مرکز مطالعات و تدوین تاریخ ایران افزود: مقام معظم رهبری ‌در سال های گذشته در حوزه جنبش نرم افزاری فراخوانی کردند و عده ای هم به این دعوت پاسخ دادند، اما نتیجه ای مترتب بر این پاسخ مشاهده نشد.

    سلیمی نمین با بیان اینکه کمتر شاهد رفع کاستی های موجود در زمینه علوم انسانی هستیم، ابراز داشت:‌ وقتی دانشگاه ما در حوزه علوم انسانی تولید کننده نباشد قطعا مصرف کننده خواهد بود، لذا چنانچه استاد سکولار از دانشگاه رانده شود در آینده دوباره تولید استاد سکولار خواهیم داشت؛ چرا که روند، روند مصرف گرایی است؛ استاد مصرف کننده در این زمینه تفکرات تولیدی در یک نظام سکولار را می پذیرد و ناخودآگاه با تفکری که آن را مصرف می کند، همرنگ و همجهت خواهد شد.

    وی با اشاره به سیاست خالص سازی دانشگاه از استادان سکولار یادآور شد: متأسفانه آنچه که تا به حال از دانشگاه های دولتی طرد شده بلافاصله در دانشگاه آزاد جذب شده که این خود تناقضی آشکار است.

    مدیر مرکز مطالعات و تدوین تاریخ ایران تصریح کرد: اگر نظام به این جمع بندی رسید که استادان سکولار در تولید اندیشه مشکل ایجاد می کنند، نباید این استادان بعد از طرد از یک دانشگاه، بلافاصله در دانشگاه آزاد به کارگیری شوند. این استادان در حال حاضر با دست باز تر و فراخ تر، تبلیغ مصرف کنندگی اندیشه غرب را در دانشگاه آزاد دنبال می کنند، بنابراین استادی که می تواند در دانشگاه آزاد به تکرار اندیشه های غربی بپردازد تأثیر خود را در باقی دانشگاه ها هم می گذارد.

    سلیمی نمین با بیان اینکه در دهه 60 نیز عده ای بعد از انقلاب فرهنگی کنار گذاشته شدند که همگی به دانشگاه آزاد رفتند، تاکید کرد: لذا به دلیل مدیریت دوگانه و عدم هماهنگی، در این زمینه مشکل جدی وجود دارد که اثرات نامطلوب آن بوضوح مشخص است.

    مدیر مرکز مطالعات و تدوین تاریخ ایران در پایان اظهار داشت: باید بستری مناسب برای تولید اندیشه در دانشگاه و حوزه فراهم شود که این امر به بردباری و سعه صدر بالای مدیران نیاز دارد، لذا باید در دانشگاه کرسی آزاداندیشی به معنای واقعی خود وجود داشته باشد تا دانشجو بتواند اندیشه و دستاورد فکری مطلوب خود را مطرح کرده و آن را در معرض بحث و چالش قرار دهد.
    نظرات شما ()


  • لیست کل یادداشت های این وبلاگ